Dag 3.7 LinkedIn

Dag 3.7 LinkedIn

Is jouw doelgroep voornamelijk actief op LinkedIn? Dan is van belang om een LinkedIn bedrijfspagina aan te maken voor je bedrijf. Op deze pagina plaats je belangrijke informatie over je bedrijf en kun je net als op Facebook berichten plaatsen.

Tip: ben jij zelf een fervent LinkedIn gebruiker met veel volgers (binnen jouw doelgroep)? Dan is het verstandig om ook je eigen LinkedIn te gebruiken als marketingkanaal. Jouw volgers kennen en vertrouwen je al, waardoor je te maken hebt met een warmere doelgroep die sneller geïnteresseerd zullen zijn in jouw aanbod.

Vandaag leer jij hoe je jouw LinkedIn bedrijfspagina optimaliseert voor betere resultaten.

3.7 Zo optimaliseer je jouw LinkedIn bedrijfspagina

Een geoptimaliseerde LinkedIn bedrijfspagina: vooral voor de b-2-b sector vaak erg belangrijk. Maar we zien steeds meer bedrijven, ook b-2-c, gebruik maken van LinkedIn. Gezien het platform nog niet zo verzadigd is als Facebook of Instagram kun je eenvoudiger een hoger bereik genereren. Het aantal gebruikers op LinkedIn neemt toe en de kans is groot dat jouw doelgroep hier ook op te vinden is. Daarnaast leent LinkedIn zich als ideaal platform om op te laten zien dat jij de expert bent in je vakgebied.

Om dat expertstatus op de juiste manier te tonen, is het belangrijk dat je een geoptimaliseerde bedrijfspagina hebt. Veel ondernemers kennen niet alle mogelijkheden die er zijn en laten kansen hierdoor onbenut. Dat gaan we vandaag oplossen door jou alles te vertellen wat je moet weten voor een geoptimaliseerde LinkedIn bedrijfspagina!

Een herkenbare profielfoto
Je profielfoto is zichtbaar naast alle posts die je plaatst en als iemand zoekt op je bedrijf. Een herkenbare profielfoto is daarom van belang. Denk aan je logo of – als je freelancer bent – een foto van jezelf met elementen uit je huisstijl.

Een goede coverfoto
Voeg een goede coverfoto toe die matcht met jouw huisstijl. Het formaat dat je hiervoor gebruikt is 1536 x 789 pixels.

Een beschrijving van je bedrijf toe
Via deze beschrijving kunnen potentiële klanten je bedrijf vinden binnen LinkedIn. Het is daarom van belang om relevante zoekwoorden toe te voegen aan het begin van deze beschrijving. Andere belangrijke elementen van deze beschrijving zijn: 

  • Vertel wie jij bent
  • Welk probleem je oplost
  • Wat jouw oplossing is
  • Wat het resultaat van jouw oplossing is
  • Toon jouw ervaring door aantal jaren ervaring te noemen of bepaalde certificeringen
  • Sluit af met contactgegevens. 

Plaats de meest belangrijke informatie bovenaan en sluit af met minder belangrijke informatie.

Specialismen
Door deze specialismen toe te voegen, kun je eenvoudiger naar boven komen in de zoekresultaten van LinkedIn. Don’t be shy en maak gebruik van de maximaal 20 specialismen die je kunt toevoegen.

Locatie
Voeg je locatie toe zodat mensen zien waar je bent gevestigd. Als je meerdere locaties hebt, kun je deze ook toevoegen.

Call-to-Action
Kies een knop die het beste past bij wat je wilt dat jouw doelgroep als actie onderneemt. Je kunt kiezen uit Inschrijven, Lid worden, Meer informatie, Neem contact met ons op en Website bezoeken.

Hashtags
Voeg maximaal 3 hashtags toe die belangrijk zijn voor je bedrijf. Je krijgt dan populaire bijdragen te zien die inspiratie kunnen bieden.

Connecties uitnodigen
Nodig jouw connecties uit om je bedrijfspagina te volgen. Let hierbij op dat je niet lukraak iedereen gaat uitnodigen, maar houd je doelgroep in gedachten. Mensen uitnodigen die niet tot jouw doelgroep behoren, levert weinig op omdat je al weet dat zij geen klant worden.

Posts
Schrijf berichten die oproepen tot interactie. Denk aan het starten van een discussie of het stellen van vragen. Door vragen te stellen aan de doelgroep, zorg je ervoor dat zij zich meer betrokken voelen bij het bedrijf. Jij kunt vervolgens op deze reacties reageren, wat weer laat zien dat jij ook betrokken bent bij jouw doelgroep!

Het juiste tijdstip
Plaats posts op het juiste tijdstip. Op dag 1 heb je een persona gemaakt. Hierdoor weet je nu waarschijnlijk wanneer jouw doelgroep het vaakst op social media aanwezig is. Door hierop in te spelen is de kans groter dan meer mensen jouw post zien. 

Voorbeeld: 

Stel jouw doelgroep bestaat uit moeders met kleine kinderen. Zij zijn ’s ochtends tussen 07:00 en 08:30 bezig met ontbijt klaarmaken, kinderen aankleden en ze naar school brengen. Als jij een post plaatst om 07:30, dan is de kans groot dat jouw doelgroep zich op dat moment niet op social media bevindt en jouw post daardoor niet leest. Het is dan juist slimmer om de post om 09:00 te plaatsen, als de moeder net terugkomt van het wegbrengen van de kinderen en even een momentje voor zichzelf heeft.

Externe link plaatsen in je post?
Plaats ‘m in een reactie. LinkedIn probeert om hun gebruikers zo lang mogelijk op het platform te houden en vindt het daarom niet leuk als jij in jouw posts externe links plaatst. Hiermee verleid je gebruikers om naar een andere pagina te gaan. Plaats daarom de link in een reactie onder je post en verwijs in de post zelf door naar die reactie.

Betrek je collega’s
Heb je collega’s? Betrek ze in jouw LinkedIn posts! Zet ze bijvoorbeeld in het zonnetje of neem een interview af over hun functie binnen het bedrijf. Door collega’s te taggen (dit doe je door @ toe te voegen in een post), zien hun connecties deze post ook en dit kan zorgen voor meer bereik.

Taggen
Tag andere bedrijven of partners. Hierdoor zien zij de update bij hun meldingen verschijnen en kunnen ze er op reageren of het bericht delen op hun eigen bedrijfspagina. Dit geeft net als tip 11 meer bereik.

LinkedIn Stories
Gebruik LinkedIn Stories om een kijkje achter de schermen van je bedrijf te geven. Let op dat LinkedIn Stories niet hetzelfde is als bijvoorbeeld Instagram en Facebook Stories. Op LinkedIn wordt vaker zakelijke informatie gedeeld en dit geldt ook voor de Stories die je plaatst. Je kunt via de Stories jezelf en je bedrijf op een spontanere manier laten zien, maar blijf dicht bij het bedrijf en ga niet jouw weekendplannen bespreken. Wat je wel kunt posten is bijvoorbeeld een review op een boek dat past binnen jouw branche, inhaken op het nieuws, een collega voorstellen of juist meedelen dat er een vacature openstaat.

Oefening: Optimaliseer jouw LinkedIn bedrijfspagina aan de hand van bovenstaande informatie. 

×

Hey!

Klik op support om direct naar WhatsApp te gaan of mail ons via contact@onlinemarketingzelfdoen.nl

× Hulp nodig?