Dag 1 – De doelgroep

Dag 1: De doelgroep

Nu de WHY bekend is, gaan we de doelgroep behandelen, oftewel: jouw ideale klant. Dit gaan we doen aan de hand van één of meerdere persona’s. Heb je al een persona gemaakt voor jouw bedrijf? Neem de informatie en het stappenplan onderaan deze pagina toch even door. De kans is groot dat, door je hier nog een keer in te verdiepen, je jouw persona nog specifieker kunt maken, waardoor jouw communicatie richting potentiële klanten nog beter on point zal zijn.

Succes!

De doelgroep

Als jij precies weet wie jouw doelgroep is, wat hun probleem is en dat zij nodig hebben, dan weet je ook precies wat je kunt doen om hun aandacht te trekken. Een bekende quote van Seth Godin luidt: ‘everyone is not your customer’. En zo is het maar net, want als je iedereen wilt bereiken, bereik je niemand. Dit komt omdat je met een té grote doelgroep de focus kwijt raakt.

Een te grote doelgroep is een grote valkuil van veel ondernemers. Hierdoor weet je niet hoe je iemand kunt bereiken en zal iemand zich dus niet snel aangesproken voelen. Dat is zonde!

De 5 voordelen om jouw doelgroep goed te kennen

1. Je kunt sneller de aandacht trekken van jouw doelgroep, omdat je precies weet wat hun probleem is. Door hierop in te spelen zal jouw doelgroep zich dus sneller aangesproken voelen.

2. Het is eenvoudiger om een relatie met je doelgroep op te bouwen omdat je precies weet wat wie ze zijn, wat ze leuk vinden, wat hun interesses zijn en wat ze nog missen in hun leven. Een sterke relatie met je doelgroep kan ervoor zorgen dat ze langer bij je blijven, vaker herhaalaankopen doen en je aanraden bij vrienden en kennissen.

3. Je kunt je beter onderscheiden van de concurrentie omdat je precies weet wat jouw doelgroep nodig heeft.

4. Je bespaart tijd omdat je precies weet waarop je je moet focussen in jouw marketingboodschappen.

5. Je bespaart geld omdat je een kleinere doelgroep wilt bereiken en geen budget uitgeeft aan een doelgroep die toch niet iets bij je afneemt.

Je doelgroep leren kennen, doe je door een of meerdere persona’s op te stellen voor jouw bedrijf. Wie is jouw ideale klant? Wat vindt hij leuk, hoe wordt hij graag aangesproken, wat doet hij in zijn vrije tijd etc. etc. Pas dan ontdek je de pijnpunten waarop jij kunt inspelen en kun je de oplossing bieden waarmee je iemand helpt. 

Als je zo’n persona hebt, is het dus veel makkelijker om met jouw dienst of product de aandacht te trekken van de ideale klant.

Een persona maken

Jouw ideale doelgroep zal bestaan uit één of meerdere persona’s. Hierbij is het belangrijk om deze persona(‘s) zo specifiek mogelijk te maken.

Je zult merken dat het veel makkelijker is om jezelf in te leven in jouw nieuwe persona en dat jouw communicatie veel beter aan zal sluiten op jouw doelgroep.

Oefening:
Download het stappenplan en vul de vragen in om jouw persona(’s) te bepalen.

20.6: Begrippenlijst

Sommige kernbegrippen lastig om te begrijpen? Hieronder vind je een verklarende woordenlijst. Succes!

WHY

De WHY komt vanuit de Golden Circle gedachte. Dit is de zoektocht die moet leiden tot de why van je bedrijf of organisatie, ofwel: Waarom doe je wat je doet? 

Show, don't tell

Show, don’t tell wordt ook wel vertaald naar: Toon, in plaats van te vertellen. Hiermee wordt bedoelt dat het beter is om vertelde informatie juist te laten ervaren door deze informatie te tonen. Hierdoor kan een kijker zich dichter bij het verhaal betrokken voelen.

×

Hey!

Klik op support om direct naar WhatsApp te gaan of mail ons via contact@onlinemarketingzelfdoen.nl

× Hulp nodig?