De juiste cookiemelding op je website

Nog geen cookiemelding op je website? Doe het snel! Het is namelijk verplicht als jij bepaalde gegevens meet om websitebezoekers te waarschuwen voor de cookies die jij gebruikt op je website. Er zijn echter verschillende soorten cookies, waarbij sommige wel en andere niet zonder toestemming getrackt mogen worden. Op een rijtje:⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Functionele cookies: zorgen ervoor dat de website optimaal functioneert. Deze houden bijv. bij of een bezoeker een product in een winkelmandje heeft geplaatst. Hiervoor is geen toestemming of cookiemelding nodig, maar deze cookies moeten wel in je privacybeleid staan.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Analytische cookies: hiermee wordt via Google Analytics gemeten wat een websitebezoeker doet. Als je de IP-adressen in GA anonimiseert hoeft je geen toestemming te vragen en is er geen cookiemelding nodig (wel opnemen in privacybeleid). Doe je dit niet, dan moet dit allemaal wél.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Tracking cookies: dit zijn cookies waarmee advertenties op surfgedrag worden afgestemd, bijv. die van Google Ads of Facebook. Om deze cookies te plaatsen heb je toestemming nodig, een cookiemelding en moeten ze in je privacybeleid staan.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Vind je dit lastige stof? Laat het ons weten! Wij vertellen je met welke handige tools je makkelijk een goede cookiemelding inricht en juist privacybeleid opstelt.👍

Pinterest voor zakelijk gebruik

Maak jij met jouw bedrijf al gebruik van Pinterest? 📈 Dit social media-kanaal is enorm aan het groeien en steeds meer bedrijven verschijnen op Pinterest! Tijd om er zelf in te duiken en uit te zoeken of het iets is voor jou.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Pinterest draait om inspiratie, het opdoen van ideeën. Houd dit in je achterhoofd tijdens het bedenken van content voor op Pinterest. Kruip in de huid van je doelgroep en bedenk waarom zij Pinterest gebruiken en hoe jij hen kunt helpen met jouw pins. Ben je erachter? Dan wordt het tijd om te zorgen voor hoogwaardige content. Daarvoor hebben wij een paar tips op een rijtje gezet:⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
1. Trek de aandacht van jouw doelgroep⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
2. Vertel een goed verhaal⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
3. Maak je pins visueel aantrekkelijk⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
4. Zet je logo in de pin⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
5. Houd de beeldverhouding van 2:3 aan⠀⠀⠀

Waardevolle content voor je doelgroep

Ondanks dat het belangrijk is dat je regelmatig post op Instagram, is het nog belangrijker dat wát je post waardevol is. Ga na of mensen iets hebben aan jouw content. Als dit niet zo is, dan kun je beter niks posten dan content die niet relevant of interessant is voor de doelgroep die jij wilt bereiken.

Als je het lastig vindt om waardevolle content te bedenken, kun je eens kijken op AnswerThePublic of een poll creëren en je volgers vragen waar zij meer over willen weten.⠀

5 handige tips voor je domeinnaam

Op de Dag van de Domeinnaam ontvang je van ons 5 handige tips voor een goede domeinnaam voor jouw bedrijf! Wist je trouwens dat ze vroeger het IP-adres gebruikten als ‘domeinnaam’? Al die getallen werden veel te lastig toen er meer en meer websites kwamen en zo ontstond de domeinnaam! Tot zover de geschiedenisles, op naar de tips!

1. Allereerst: denk aan je doelgroep en aan het doel van je website en maak een domeinnaam die hierbij past.

2. Zorg voor een naam die goed te onthouden is
Kies bijvoorbeeld voor een korte naam of een herkenbare naam.

3. Zorg voor een mobielvriendelijk adres
Mensen openen steeds vaker een website op hun smartphone. Als zij jouw website intikken, willen ze dit zo snel mogelijk doen. Ook hiervoor geldt dat een korte naam handig is, maar denk daarnaast aan het weglaten van een streepje en zelfs aan de autocorrectie van iemands telefoon. We raden aan om geen cijfers te gebruiken als het niet nodig is. Vooral de 0 kan funest zijn, omdat deze gezien kan worden als een O

4. Gebruik een zoekwoord in je naam
Deze tip is niet noodzakelijk, maar kan handig zijn. Ze kunnen namelijk iets bijdragen aan je SEO.

5. Registreer je domeinnaam op verschillende extensies
Extensies zijn de .nl, .com et cetera achter je domeinnaam. Als jij een Nederlands bedrijf hebt dat zich richt op de Nederlandse markt is de extensie .nl het best om te gebruiken. Maar heb jij de wens om over een tijdje ook in België en Duitsland je producten te verkopen, of zelfs wereldwijd? Dan is het handig om ook alvast de domeinnamen .be, .de en .com te kopen. Je hoeft er niet gelijk iets mee te doen, maar hiermee voorkom je dat iemand anders je voor is en jouw domeinnaam later bezet is.

Tenslotte check je of jouw gewenste domeinnaam nog vrij is. Wij werken samen met iXL Hosting en bij deze partij kun je dit checken door de URL in te voeren. Ze hebben fijne webhosting-pakketten en een enorm behulpzaam support-team.

Advertentieteksten schrijven: hoe doe je dat? 

Hoe schrijf je een goede advertentietekst? Wij zien dat veel bedrijven zich alleen focussen op hun product of dienst, in plaats van op de oplossing die het kan bieden. Daar zijn namelijk veel meer mensen in geïnteresseerd! Jouw doelgroep wil gehoord worden en een oplossing aangeboden krijgen voor het probleem dat zij hebben.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Het is daarom belangrijk dat je: 1️⃣ Aangeeft wat het resultaat is als men jouw product/dienst gebruikt. 2️⃣ Het probleem van de doelgroep benoemd. 3️⃣ Een oplossing biedt. Probeer om deze drie punten in je advertentieteksten te verwerken en je zult zien dat de betrokkenheid toeneemt. Succes! ?

Instagram: je beste posts

Neem jij jouw Instagram posts wel eens goed onder de loep? Je kunt hier heel veel nuttige informatie uithalen. Zie je bijvoorbeeld dat posts over een bepaald onderwerp beter presteren? Dan kan dit betekenen dat je doelgroep liever content over onderwerp A ziet dan over onderwerp B. Of misschien ziet je doelgroep wel liever foto’s met gezichten erop dan met quotes. Door je posts regelmatig te analyseren, ontdek je wat jouw doelgroep interessant vindt en kun je hier jouw content op aanpassen.

Instagram: biografie en vindbaarheid

Wil je beter gevonden worden op Instagram? ? Zorg er dan voor dat je relevante zoekwoorden gebruikt in je biografie. Dit doe je door op Instagram naar jouw profiel te gaan > profiel bewerken. Geef duidelijk aan wat je doet, welk probleem je oplost en/of in welke branche je producten verkoopt. Als personen hier dan op zoeken binnen Instagram is de kans hoger dat jij bovenaan in de zoekresultaten komt te staan.

Facebook algoritme: hoe speel je hierop in?

Wil jij meer zichtbaarheid en betrokkenheid genereren met jouw Facebook berichten? Dan moet je goed inspelen op het algoritme van Facebook. Volg deze tips en je zult merken dat je vaker bovenaan de feed komt te staan met jouw berichten!
1. Plaats regelmatig berichten.
2. Zorg voor interactie met de doelgroep.
3. Gebruik de Insights van Facebook!
4. Deel waardevolle content die jouw doelgroep interessant vindt.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Swipe naar rechts voor de tips en uitleg en implementeer het direct in jouw komende Facebook berichten. Succes!

Facebook pixel: hoe werkt het?

De Facebook Pixel is een stukje code dat je op je website zet. De Pixel registreert welke pagina’s er worden bekeken en welke gebeurtenissen er plaats vinden. Als jij begint met adverteren op Facebook, dan is het installeren van de Pixel één van de belangrijkste dingen om te doen. Via de Facebook Business Manager ontdek je hoe dit moet, of bekijk onze video hierover in één van onze programma’s. Met de data die de Pixel opslaat, kun je nieuwe advertentiegroepen aanmaken en hierop remarketing of LAL-campagnes zetten. Op deze manier kun je véél gerichter adverteren. Vergeet niet om je cookiebeleid te updaten als je hiermee aan de slag gaat, want de Pixel onthoudt bepaalde gegevens van gebruikers! Gebruik jij de Facebook Pixel al op jouw website, en wat doe je ermee?

Facebook uitsluitingsdoelgroepen

Werk jij al met uitsluitgroepen binnen Facebook Ads? Je kunt mensen uitsluiten van je advertenties, zodat zij je advertenties niet te zien krijgen. Zo wil je bijv. niet dat je ad getoond wordt aan iemand die al geconverteerd is of aan iemand die niet de juiste interesses heeft. Ga eens na welke mensen jij uit kunt sluiten van je advertenties. Dit kan leiden tot een hogere kwaliteitsscore, omdat je nu alleen je ad laat zien aan mensen die daadwerkelijk tot je advertentiedoelgroep behoren.

Instagram verhalenarchief

?️ bij Instagram: je verhalenarchief! Niet alleen je berichten, maar ook je verhalen blijven tegenwoordig in je archief staan, zodat je ze niet meer op je telefoon hoeft op te slaan. Zo kun je dat ene leuke verhaal vanaf nu een stuk gemakkelijker terugvinden!

Google Ads: Veilinginzichten

Ben je benieuwd naar de prestaties van andere adverteerders die deelnemen aan dezelfde Google Ads advertentie-veilingen als jij? Door hier inzicht in te krijgen leer je waar kansen liggen en kun je strategische beslissingen nemen. Ga naar je campagne/advertentiegroep of specifiek zoekwoord > zoekwoorden > veilinginzichten om een overzicht te krijgen van de domeinen van andere adverteerders, het vertoningspercentage, de gem. positie, het overlappercentage, percentage hogere positie, percentage bovenaan de pagina, abs. percentage bovenaan pagina en het overtreffingspercentage.

Facebook & Instagram: advertentieformaten

Wil je jouw advertentie zowel op Facebook, als Instagram en Instagram Stories laten zien? Zorg er dan voor dat je meerdere afbeeldingen uploadt die precies voldoen aan de mediavereisten. Zo kun je het meeste uit je advertenties halen! Bekijk in deze video hoe je dit doet. ?

Persona’s gebruiken voor contentcreatie

Persona’s zijn enorm belangrijk! Waarom? Omdat elk stuk content dat je creëert, deze persona aan moet spreken. Een persona is de afspiegeling van jouw doelgroep en als jouw persona de content relevant zou vinden, vindt jouw doelgroep dat vaak óók! Baseer daarom je persona op jouw ideale klant en verlies deze persona niet uit het oog nadat je hem hebt gemaakt. Dit gebeurt namelijk vaak: een bedrijf besteedt veel tijd aan het maken van een persona, maar na enkele weken ligt de persona op de plank en wordt er niet meer aan gedacht bij het maken van content. Zonde! Zorg er dus voor dat dit jou niet overkomt 👍.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Google Ads Leadformulieren extensie

Een leadformulier bij Google Ads? 🧐 Grote kans dat het je nog onbekend in de oren klinkt. Logisch hoor, want Google Ads is sinds kort bezig met het uitrollen van deze nieuwe feature. Daarom kan nog niet elk account hiervan gebruik maken en kan het zo zijn dat je nog even geduld moet hebben voordat jij ermee aan de slag kunt gaan. Wij leggen je alvast uit wat het is en wat je ermee kunt doen.⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Wat is het?⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Het nieuwe leadformulier van Google Ads is een extensie. Je zult hem dan ook onder extensies vinden en daar kun je de extensie bewerken naar wens. De extensie komt, net zoals andere extensies, onder de advertentiebeschrijvingen te staan.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Wat kun je ermee doen?⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Veel! Je kunt kiezen uit verschillende CTA’s zoals ‘Nu aanmelden’, ‘Abonneren’ en ‘Offerte aanvragen’ en vervolgens kun je een extensietekst toevoegen van maximaal 30 tekens. Het leadformulier bestaat uit een kop, bedrijfsnaam en beschrijving. Daarna geef je aan welke informatie je wilt vragen, voeg je je privacybeleid toe en kun je zelfs een achtergrondafbeelding kiezen.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Met deze extensie kun je het eenvoudiger maken voor je doelgroep om bijvoorbeeld informatie op te vragen of om iets te downloaden. Vervolgens kun je deze leads gebruiken voor bijvoorbeeld e-mailmarketing. 💪

Instagram Business account

Heb jij een eigen bedrijf en wil jij je persoonlijke Instagram-account hiervoor gebruiken? Dan wordt het tijd om je account om te zetten naar een business account. Wat zijn hier de voordelen van?⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
1. Je krijgt inzicht tot statistieken: je ontdekt wie je doelgroep is en wanneer je doelgroep online is, maar ook welke posts goed of minder goed presteren.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
2. Je krijgt toegang tot advertentiemogelijkheden: je kunt via Instagram zelf of via Facebook Advertentiebeheer advertenties maken voor je bedrijf en deze via Instagram promoten. Als jouw doelgroep zich veel op Instagram bevindt, kun je hen op deze manier nog beter bereiken.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
3. Er wordt een contactknop op je profiel toegevoegd: met één klik op de knop kunnen mensen contact met je opnemen. Je kunt kiezen uit een link naar je website, een e-mailadres of telefoonnummer.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
4. Bij veel volgers kun je direct links naar artikelen op je website plaatsen in Stories.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
5. Je kunt direct je posts delen op je Facebookpagina dankzij een handige koppeling.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Dankzij al deze extra mogelijkheden oogt je Instagram-account professioneler en kun je meer verkeer naar je website krijgen dan met een persoonlijk account. ?⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Wil jij omschakelen naar een business account? Het enige dat je nodig hebt is je telefoon en de Instagram app. Volg deze stappen:⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
1. Klik op de drie streepjes rechtsboven op je profielpagina⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
2. Klik in het menu onderaan op Instellingen⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
3. Klik op Account⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
4. Kies voor ‘Overschakelen naar professioneel account’⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
5. Koppel een e-mailadres en Facebookpagina⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
En jij beschikt over een Instagram business account! Heb je problemen met het omschakelen? Stuur een DM en wij helpen je graag!⠀

Hoe verlaag je het bouncepercentage?

Bekijk jij wel eens het bouncepercentage van jouw webpagina’s? Hier kun je namelijk enorm veel belangrijke informatie uithalen! Met het bouncepercentage kun je de kwaliteit van je pagina’s inschatten. Een laag bouncepercentage betekent dat bezoekers langer op je website zijn geweest en dit wijst op een relevante pagina. Een hoog bouncepercentage wijst echter op een niet-relevante pagina of op een technisch probleem. Met de onderstaande tips verlaag jij je bouncepercentage:

1. Zorg voor een snelle website
Een langzaam ladende website is voor veel personen irritant. Je maakt het zelf waarschijnlijk ook wel eens mee. Het verhoogt de kans dat gebruikers de website vroegtijdig zullen verlaten en hierdoor neemt het bouncepercentage toe.
2. Zorg voor duidelijke CTA’s
Als je direct duidelijk maakt wat een websitebezoeker moet doen als hij/zij op je pagina komt, verlaag je het bouncepercentage. Met duidelijke en aantrekkelijke call-to-actions weten gebruikers wat ze moeten doen.
3. Zorg voor ‘scanbare’ teksten
Veel websitebezoekers scannen een tekst in plaats van dat ze hem lezen. Zorg ervoor dat je een tekst schrijft waarin je de boodschap goed overbrengt, zelfs als iemand scant. Dit doe je bijv. door koppen, dikgedrukte woorden, korte alinea’s en opsommingstekens te gebruiken.
4. Open externe links in een nieuw tabblad
Het is heel goed om externe links te verwerken in je tekst, maar laat ze wel openen in een nieuw tabblad. Doe je dit niet, dan verdwijnt de bezoeker direct van jouw pagina als hij/zij erop klikt.
5. Zorg voor een mobielvriendelijke website
Tegenwoordig surft iedereen op een smartphone. Een prettige ervaring is daarbij van groot belang. Als je geen mobielvriendelijke website hebt, klikken gebruikers ‘m zo weer weg en gaan ze naar het volgende resultaat in de zoekresultaten. En dat wil je natuurlijk niet!

Instagram Ads: Tips voor Stories 

Instagram Stories zijn steeds populairder geworden en je kunt via Facebook Advertentiebeheer advertenties maken die geoptimaliseerd zijn voor Insta Stories. Ga jij de uitdaging aan? In deze post delen wij tips om direct goed van start te gaan!⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
1. Vertel direct wat je wilt vertellen⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Veel mensen ‘zappen’ snel door hun Stories en houden hun duim alleen wat langer op Stories die ze daadwerkelijk interessant vinden. Kom direct to the point om de aandacht te trekken en geef daarna pas meer informatie.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
2. Beperk het aantal frames⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Probeer ervoor te zorgen dat je jouw boodschap in zo min mogelijk frames kunt vertellen. Kort, maar krachtig dus. Bij Instagram Stories geldt hoe korter, hoe beter. Je kunt maximaal 3 frames gebruiken, maar als je je boodschap in één frame kwijt kan, probeer dit dan te doen. Je kunt uiteraard altijd testen wat het best werkt voor jouw doelgroep.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
3. Zorg voor een duidelijke & makkelijke CTA⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Eindig je Story altijd met een actie voor je doelgroep. Vertel duidelijk wat de actie is en maak de actie zo gemakkelijk mogelijk, zodat de kans het hoogst is dat er wordt doorgeklikt.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Heb je vragen over adverteren met Instagram Stories? Laat het ons weten, dan kijken we er samen naar! ?⠀

Google Analytics: aangepaste meldingen

Maak jij al gebruik van aangepaste meldingen binnen Google Analytics? Het bespaart je tijd en zorgt ervoor dat je snel op de hoogte wordt gesteld van eigenaardige of plotselinge ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan opeens geen sessies meer of juist een flinke toename in verkeer dat uit social media komt. Volg de stappen en voeg gemakkelijk zelf aangepaste meldingen toe:⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
1. Ga naar beheerder⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
2. Scrol naar beneden in de derde kolom tot je bij ‘Persoonlijke tools en items’ aankomt⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
3. Klik hieronder op Aangepaste meldingen⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
4. Zie het voorbeeld van ‘Geen sessies’⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Heb je hier hulp bij nodig? Laat het ons weten! Wij kijken graag even met je mee. ?

Google Analytics: IP Adres uitsluiten

Maak jij al gebruik van Google Analytics, maar heb je nog niet je eigen IP adres uitgesloten? Dan is dit hét moment om daar werk van te maken. Het is binnen enkele minuten geregeld, en heel belangrijk voor betrouwbare statistieken. Jij gebruikt je eigen website namelijk op een heel andere manier dan dat andere bezoekers dat doen. Als je het gedrag van je bezoekers wilt analyseren, dan wil je jouw eigen gedrag daar dus niet tussen hebben. Lees snel hoe jij je eigen IP adres uitsluit:⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
1. Ga naar GA en log in⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
2. Klik linksonder op het tandwieltje, naast ‘Beheerder’⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
3. Klik in de eerste kolom op ‘Alle filters’⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
4. Klik op de rode knop ‘+filter toevoegen’⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
5. Geef de filter een duidelijke naam⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
6. Het filtertype staat automatisch op ‘Vooraf gedefinieerd’. Klik op het pijltje naar ‘Filtertype selecteren’ en klik op ‘Uitsluiten’⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
7. Kies bij ‘Bron of bestemming selecteren’ op ‘verkeer van de IP-adressen’⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
8. Bij ‘Expressie selecteren’ kies je voor ‘die beginnen met’⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
9. Je eigen IP adres kun je vinden via www.watismijnipadres.nl. Kopieer het adres tót de laatste punt (de laatste drie cijfers hoef je niet mee te kopiëren)⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
10. Selecteer de Standaard/Gefilterde weergave en klik op opslaan.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Klaar! Heb je hier vragen over? Stuur ons dan een berichtje, we helpen je graag!

Google Ads: Matchtypes worden verbreed

Phrase en Broad Match Modifiers ondergaan een verandering. Voorheen waren bij BMM zoekwoorden nauwe varianten, spelfouten, afkortingen, accenten of enkelvoud/meervoud al toegestaan, nu kunnen we daar zoektermen met dezelfde betekenis of synoniemen bij optellen. Bij Phrase Match gaat hetzelfde gebeuren. De woordvolgorde blijft bestaan, maar kan nu ook worden weergegeven bij zoekopdrachten met dezelfde intentie.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Het duurt (gelukkig) nog even voordat deze wijziging plaatsvindt in Nederland (verwachting is 2020) maar Engelstalige accounts moeten hier al rekening mee gaan houden. Volgens Google kun je op deze zoekwoorden gem. 3 tot 4% meer klikken en conversies ontvangen. Met deze wijziging wordt het dus nog belangrijker om uitsluitzoekwoorden te gebruiken! Wij zullen je een update geven als deze wijziging in Nederland begint uit te rollen. ?

Google Ads: Uitsluitingszoekwoorden

Grote kans dat er zoekwoorden zijn waar jij met jouw bedrijf, product en/of dienst juist niét op gevonden wilt worden.? Voeg dan uitsluitingszoekwoorden toe binnen Google Ads. Je kunt ze toevoegen op advertentiegroepniveau of campagneniveau. Zo maak jij jouw Google Ads campagnes gerichter én relevanter!

Inspiratie voor nieuwe content

Ben je op zoek naar inspiratie voor nieuwe content?✍ Daar is een erg handige tool voor: AnswerThePublic. Deze gratis tool doorzoekt het internet naar gerelateerde vragen op basis van een zoekterm die jij zelf opgeeft. Vervolgens ontdek je welke vragen er spelen rondom dit zoekterm en kun jij hierop je nieuwe content baseren!

Instagram: stories promoten

Net een nieuwe post gepubliceerd?? Promoot ‘m dan ook via je Stories! Ga naar de post, klik op het ‘vliegtuigje’ onder de post & klik op Bericht toevoegen aan je verhaal. Als iemand nu je verhaal ziet en erop klikt, wordt diegene gelijk naar jouw post gelinkt: handig!

SEO: Metabeschrijvingen toevoegen

De meta description is enorm belangrijk voor SEO en wordt vaak onderschat of zelfs vergeten.? Het is de korte omschrijving van de webpagina en door een interessante meta description te schrijven, kun je het doorklikpercentage verhogen. Dit is één van de rankingfactoren van Google en met een hoger doorklikpercentage kan jouw webpagina stijgen in de zoekresultaten. Zorg er dus altijd voor dat je voor alle webpagina’s de meta description optimaliseert!?

Google Mijn Bedrijf

Klein marketingbudget? 😔 Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, zolang in je investeert in de juiste marketingkanalen. 👍 Één hiervan is Google Mijn Bedrijf. Dit is een gratis dienst van Google waarmee je als bedrijf lokaal gevonden kunt worden.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Als je een account aanmaakt, ben je zichtbaar op Google Maps en aan de rechterkant van de zoekresultaten waardoor je lokaal beter gevonden kan worden! Hiermee kan het verkeer naar jouw website of shop toenemen. Het is een effectieve manier en je regelt het snel. Ga direct aan de slag via: google.com/businesses. Succes! ⠀⠀⠀⠀⠀

Reactieassistent van Facebook

Met de reactieassistent kun je automatisch antwoord geven als iemand jou op je bedrijfspagina wilt benaderen via Facebook. Er zijn drie soorten automatische berichten:⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
1. Messenger-begroeting: als iemand op jouw bedrijfspagina komt, komt er een pop-up tevoorschijn met een persoonlijk bericht.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
2. Expressantwoord: als iemand een chat start en jij bent online, ontvangt diegene direct een bericht terug. Voorbeeld: ‘Hoi x, bedankt voor je bericht!’⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
3. Afwezigheidsbericht: als iemand een chat start, maar jij bent niet online, dan ontvangt diegene een berichtje. Voorbeeld: ‘Hoi x, bedankt voor je bericht. Op dit moment ben ik niet aanwezig, maar je ontvangt altijd binnen 12 uur een reactie.’⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Probeer in je berichten zo persoonlijk mogelijk te zijn. Vergeet ook niet om uiteindelijk op elk bericht zélf gereageerd te hebben. Het is belangrijk dat mensen zich niet genegeerd voelen als zij een vraag hebben. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Tenslotte, hoe stel je de reactieassistent in? Dit doe je door het volgende stappenplan te volgen:⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
1. Klik op ‘Instellingen’ bovenaan je Facebook bedrijfspagina.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
2. Klik op ‘Berichten’ in de linkerkolom.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
3. Klik op ‘Aan’ naast ‘Messenger-begroeting’ weergeven onder ‘Reactieassistent’.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
4. Wijzig de tekst naar wens en klik op opslaan.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
5. Voor de expres- en afwezigheidsberichten klik je onder ‘Reactieassistent’ op ‘Naar automatische reacties gaan’.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
6. Bewerk ook deze berichten en klik op opslaan.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Succes! 👍👍⠀

Een converterende landingspagina

Wil jij een landingspagina maken waarop mensen terechtkomen nadat ze geklikt hebben op een advertentie? Goed idee! Op een goede (!) landingspagina wordt één product aangeboden, zodat bezoekers niet afgeleid raken en niet meer converteren. Bedenk voordat je gaat beginnen het doel dat jij voor ogen hebt met de landingspagina en volg vervolgens de volgende stappen:⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Stap 1: Maak gebruik van de KISS-methode.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Je hoeft geen bezoekers te ‘kussen’, nee… De KISS-methode staat voor: Keep It Simple Stupid. Oftewel: houd de landingspagina zo simpel mogelijk! Vraag niet teveel informatie en maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk om te converteren.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Stap 2: Zorg voor dezelfde opmaak als van je advertentie.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Om verwarring te voorkomen, kun je het best een landingspagina maken die lijkt op je advertentie. Als men doorklikt en op een compleet andere pagina uitkomt, is de bezoeker verward en denkt misschien dat het de verkeerde pagina is.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Stap 3: Voeg een duidelijke Call to Action (CTA) toe.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Je wilt dat een doel behaald op de landingspagina. Dit kan bijvoorbeeld ‘download nu’, ‘koop nu’ of ‘meld je nu aan’ zijn.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Stap 4: Maak de landingspagina extra duidelijk met een afbeelding of video.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Een foto (of video) zegt meer dan duizend woorden. Als jij duidelijk kan maken wat je verkoopt in een foto of video is dit een sterke extra die je kunt toevoegen aan de landingspagina. Zorg er uiteraard wel voor dat het niet teveel afleidt van het doel.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
De allerbelangrijkste tip die wij je mee willen geven is: keep it simple! Ook al wil je het liefst je complete productassortiment op de landingspagina kwijt, doe het niet. Zolang de bezoeker niet afgeleid kan worden, is de kans op converteren het grootst.⠀⠀⠀

Website optimalisatie: Jouw homepage

Als bezoekers op jouw website terechtkomen, willen zij het liefst gelijk zien waar ze naar op zoek zijn. Val dus met de deur in huis en begin jouw homepage met de oplossing die jij biedt voor het probleem dat jouw website-bezoekers waarschijnlijk hebben.?

E-mailmarketing: meer is minder

Tegenwoordig openen steeds meer mensen hun e-mail op hun smartphone.? Als zij dan een e-mail van jou openen, willen ze geen uren scrollen om bij het einde van de mail aan te komen. Probeer daarom om de e-mail kort, maar bondig te houden.

Dit geldt ook voor de onderwerpregel. De onderwerpregel is het eerste dat de ontvanger te zien krijgt en op een smartphone kan er een groot gedeelte wegvallen van de tekst. Zorg dus voor een korte onderwerpregel met de belangrijkste woorden vooraan.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Beperk ook het aantal afbeeldingen in de e-mail, om de volgende twee redenen:
– Het duurt langer voordat een afbeelding is gedownload.
– Als het hele smartphonescherm in beslag wordt genomen door afbeeldingen is de focus van de ontvanger weg.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Extra tip: zorg ervoor dat je een groot (>14) lettertype gebruikt, zodat de e-mail nog prettig leesbaar is. ?

SEA: Automatische biedstrategie

Laat je niet verleiden door de automatische biedstrategieën van Google Ads, want er zijn een paar zaken waar je op moet letten. Bij een automatische biedstrategie stel je alleen een budget in en de rest beheert Google. Natuurlijk probeert Google ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk conversies of klikken krijgt, maar als je deze strategie vanaf de start van jouw nieuwe campagne instelt, zijn er geen resultaten beschikbaar waarop Google de strategie kan baseren. Wij raden daarom aan om te beginnen met een handmatige biedstrategie, waarbij je biedingen zelf instelt en zo controle houdt. Als je genoeg resultaten hebt behaald, kun je gaan testen met automatische biedstrategieën.

SEO: SSL Certificaat

Hoe zorg je voor een goed beveiligde website voor jouw websitebezoekers? Met een SSL-certificaat! Als een website een SSL-certificaat heeft, zie je een slotje links naast de url staan. Het is niet alleen belangrijk voor de veiligheid, maar een SSL-certificaat kan ook zorgen voor een hogere positie op Google. Google is namelijk fan van SSL-certificaten en het hebben van een veilige verbinding is één van de factoren die de positie op Google bepaalt. Via onze partner IXL hosting is het heel eenvoudig om je website te voorzien van een gratis (!) SSL-certificaat via Let’s Encrypt. Door ons basispakket aan te schaffen, ben je al voorzien van een website mét SSL-certificaat en wij leggen je precies uit hoe het werkt in één van onze uitgebreide video’s

SEO: Subtitels <h1>

Wil jij ervoor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten van Google komt?? Zorg dan voor een goede titel en subtitels! Google let bij het indexeren van je website op de titel (H1) en de subtitels (H2, H3 etc.) van je tekst en het is daarom belangrijk om hierin je zoekwoord te verwerken. Zorg voor een aantrekkelijke titel die niet te lang is, en gebruik ook maar één H1. Je kunt natuurlijk wel meerdere subtitels hebben. Extra tip: zet je zoekwoord vóóraan in de titel. 

Instagram: verdwijnen van likes

Onzichtbare likes en videoviews op Instagram, wat vind jij daarvan? Instagram is bezig met het testen van deze functie om de likes en videoviews op een post onzichtbaar te maken voor de volgers. De beheerder van het account kan deze gegevens wel nog inzien.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Instagram hoopt op deze manier de druk te verminderen. Veel gebruikers vinden het belangrijk om zoveel mogelijk likes scoren. Door geen likes meer te tonen, kan het gebruikers motiveren om juist authentieke content te plaatsen in plaats van content dat alleen bedoeld is om likes te genereren.

Instagram: posts inplannen met Creator Studio

Het is sinds enkele dagen mogelijk om je Instagram posts in te plannen via Facebook Creator Studio! Koppel je Instagram via facebook.com/creatorstudio en je kunt direct aan de slag. Je kunt posts van tevoren maken en inplannen op dagen en tijdstippen dat jouw volgers het vaakst online zijn. Deze gegevens kun je ook inzien in de Creator Studio onder Statistieken > Doelgroep.

Je kunt Instagram posts ook inplannen via tools zoals Buffer, Later of Planoly, maar hiervoor moet je al snel betalen als je uitgebreidere functies wilt. Ga jij het uitproberen, of heb je een andere favoriete tool hiervoor?

E-mailmarketing: beste tijdstip

Wat is het beste tijdstip om jouw nieuwsbrief-inschrijvers een e-mail te sturen? ⏰ Aan het begin van de ochtend, ’s middags of juist in de avond? Eerlijk is eerlijk: er is niet één tijdstip waarop je het beste een e-mail kan sturen. Waarom niet? Omdat elk bedrijf een andere doelgroep heeft en elke doelgroep ander gedrag vertoond.

Echter is er wel een best practice: je kunt het best een e-mail sturen naar iemand die een (waarschijnlijk) lege inbox heeft. Dit is vaak aan het einde van de ochtend of aan het begin van de avond. Hierdoor maakt jouw e-mail de meeste kans om bovenin de inbox te komen en wordt hij niet bedolven onder 10 andere e-mails.

Wil jij weten wat het beste tijdstip is om een e-mail te sturen naar jouw nieuwsbrief-inschrijvers? Dan is het belangrijk om te testen en te zien welke tijd en dag van de week zorgt voor de hoogste open-rate.

LinkedIn: ontdek advertenties

Wist jij al dat je de LinkedIn advertenties van jouw concurrentie eenvoudig kunt bekijken?? Ga naar de LinkedIn bedrijfspagina en klik op ‘Advertenties’. Je ziet vervolgens een overzicht van alle lopende advertenties van het bedrijf.

Facebook: advertentierelevantie

Hoe relevant is jouw Facebook advertentie eigenlijk?? Dankzij de diagnostische gegevens over advertentierelevantie van Facebook kom je te weten of jouw advertenties relevant zijn voor de doelgroep. Aan de hand van de kwaliteitsscore, score betrokkenheidspercentage en score conversieratio ontdek jij welke advertenties bovengemiddeld, gemiddeld of onder gemiddeld presteren. Relevante advertenties leveren meer op én kosten minder, dat wil jij toch ook! Bekijk snel hoe relevant jouw advertenties zijn door de kolom Prestaties aan te klikken binnen Advertentiebeheer.

Klaar voor de start? Af! 

Start direct met het online vindbaar maken van jouw bedrijf of bekijk de prijzen van onlinemarketingzelfdoen.nl

×

Hey!

Klik op support om direct naar WhatsApp te gaan of mail ons via contact@onlinemarketingzelfdoen.nl

× Hulp nodig?
e-book SEO afbeelding-1

Gratis SEO e-book: dé ultieme SEO-gids

Schrijf je in en ontvang direct een download link in je inbox!

Gelukt! Check snel je inbox (en spam-inbox).