Gratis online marketing tips

Online marketing tips van het hoogste niveau. Alle nieuwste features en tips vind je hieronder. Vergeet niet om het e-book ‘20 onmisbare tips voor online succes’ te downloaden (gratis). Deze 20 tips helpen jou om online succesvol te worden en zo nieuwe klanten & meer omzet te genereren! 

Via ons online marketing bureau Offbeat Marketing schreven we een stuk over WhatsApp Business, die vind je hier! 

Wil je aan de slag met de online marketing van je bedrijf? Gaaf! Dan gaan de onderstaande online marketing tips, geschreven door ervaren marketeers, je zeker helpen. Met 6+ jaar ervaring in deze branche weten we als geen ander wat werkt en wat niet.

Doe er je voordeel mee en ga direct aan de slag met deze praktische tips.  Succes!

Online marketing tips | SEO

 

1. Nieuwe webpagina’s indexeren

Heb jij al je tijd gestoken in het SEO optimaliseren van jouw websitepagina’s en gebeurt er niets? Frustrerend! 🤯

Maar heb geduld… het kan even duren voordat jouw harde werk organisch écht verbetering toont. 📈 SEO is dan ook een langetermijnstrategie.

👉 Een handige tip: Heb je een nieuwe pagina geschreven? Vergeet ‘m niet te laten indexeren door Google! Zo geef jij aan dat Google zo snel mogelijk langs moet komen op je website om deze pagina te bekijken  en wacht je niet tot dit toevallig een keer gebeurt. Je doet dit door de URL van de nieuwe pagina handmatig te uploaden in Google Search Console onder het tabje URL-inspectie.

2. Google Mijn Bedrijf

Klein marketingbudget? Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, zolang in je investeert in de juiste marketingkanalen. 👍 Één hiervan is Google Mijn Bedrijf. Dit is een gratis dienst van Google waarmee je als bedrijf lokaal gevonden kunt worden.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Als je een account aanmaakt, ben je zichtbaar op Google Maps en aan de rechterkant van de zoekresultaten waardoor je lokaal beter gevonden kan worden! Hiermee kan het verkeer naar jouw website of shop toenemen. Het is een effectieve manier en je regelt het snel via google.com/businesses.

Wil je vervolgens inzien hoe klanten je online vinden? Dat kan via de ‘Inzichten’.

👉  Ga naar Inzichten

👉  Klik op Nieuwe profielprestaties bekijken

👉  Check de inzichten!

Onze grootste favoriet?  💛

Onder “hoe hebben klanten je gevonden” kun je de zoekopdrachten zien die jouw GMB profiel hebben geactiveerd. Gaaf om te zien dat dit meestal niet alleen de merknaam is, maar ook belangrijke zoekwoorden!

Je GMB profiel is je visitekaartje en wordt getriggerd op belangrijke zoekwoorden. Vergeet dus niet om alles eruit te halen wat erin zit! 

3. No go: zoekwoorden gebruiken waar niemand op zoekt

Één van de veelgemaakte fouten van SEO…

Zoekwoorden gebruiken waar niemand op zoekt…

Wie weet staat je pagina dan wel #1 in Google, maar als er niemand op zoekt, levert het niks op. En dan is het zonde als jij er al die tijd en energie in hebt gestoken om een goede tekst te schrijven op dit zoekwoord.

Start daarom altijd met een zoekwoordonderzoek, voordat je een tekst gaat schrijven. Zo weet je zeker dat je je tijd goed besteedt! 

Een handige tool hiervoor is Ubersuggest. Adverteer je via Google Ads? Dan is de zoekwoordplanner ook erg fijn om te gebruiken.

4. Metabeschrijving

Een geoptimaliseerde metabeschrijving biedt meerdere voordelen! 🔥

✔️ Zorgt ervoor dat er meer mensen op je website klikken vanuit de organische zoekresultaten. 

✔️ Een hoger doorklikpercentage vergroot de kans op een betere positie in de zoekresultaten.

Als je zelf geen metabeschrijving invult, kiest Google iets om weer te geven. Dit is niet altijd de meest relevante informatie, waardoor je websitebezoekers mis kan lopen. En dat wil je niet, lijkt ons!

5. Titels en subtitels

Wil jij ervoor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten van Google komt? Zorg dan voor een goede titel en subtitels!

Google let bij het indexeren van je website op de titel (H1) en de subtitels (H2, H3 etc.) van je tekst en het is daarom belangrijk om hierin je zoekwoord te verwerken. Zorg voor een aantrekkelijke titel die niet te lang is, en gebruik ook maar één H1. Je kunt natuurlijk wel meerdere subtitels hebben. Extra tip: zet je zoekwoord vóóraan in de titel. 

6. SSL-certificaat

Hoe zorg je voor een goed beveiligde website voor jouw websitebezoekers? Met een SSL-certificaat! Als een website een SSL-certificaat heeft, zie je een slotje links naast de url staan. Het is niet alleen belangrijk voor de veiligheid, maar een SSL-certificaat kan ook zorgen voor een hogere positie op Google.

Google is namelijk fan van SSL-certificaten en het hebben van een veilige verbinding is één van de factoren die de positie op Google bepaalt. 

 

7. Vindbaarheid via Google Maps

Beter vindbaar via Google Maps: dat kun jij ook! 👇

Hoe tof zou het zijn als iemand een relevant zoekwoord invult in Google Maps en jij met jouw bedrijf oppopt?! Van deze droom kun jij eenvoudig werkelijkheid maken.

Hoe?

Met een Google Mijn Bedrijf profiel. Als je een kapperszaak hebt en iemand zoekt een nieuwe kapper in de buurt, is de kans groot dat diegene in Google Maps gaat kijken naar het aanbod. Kappers met een geoptimaliseerd bedrijfsprofiel poppen dan op. En daar kun jij ook tussen staan als je hier wat tijd en liefde aan besteedt.

Hoe doe je dat:

– Maak een Google Mijn Bedrijf profiel aan als je deze nog niet hebt
– Genereer reviews en reageer hier altijd op
– Zorg ervoor dat al je gegevens compleet zijn, van adres- tot contactgegevens
– Plaats jouw belangrijkste zoekwoorden bovenaan in de beschrijving
– Upload representatieve foto’s
– Plaats regelmatig posts

8. Wat mag je sowieso niet vergeten als je een SEO artikel schrijft? 💡

De volgende drie zaken zijn heel belangrijk als je een nieuw artikel plaatst op je website. Het vergroot namelijk de kans dat je artikel sneller hoger in Google terecht komt!

1️ Een aantrekkelijke SEO-titel met het zoekwoord (het liefst) vooraan
2️ Een goede meta-beschrijving met het zoekwoord erin
3️ Het zoekwoord in de intro/eerste alinea

Waarom zijn deze zo belangrijk?
👉 Als iemand zoekt op dit specifieke zoekwoord, wil diegene natuurlijk ook daadwerkelijk meer informatie over dit specifieke zoekwoord vinden.

Als jij dan op de juiste plekken dit zoekwoord plaatst, weet diegene dat hij het juiste artikel heeft gevonden. De kans dat hij op jouw artikel klikt is daarmee groter, en daarnaast zal iemand langer op jouw website blijven als je de juiste informatie verschaft.

De zoekwoorden op de goede plek, de CTR van de Google zoekresultaten naar jouw website en de sessieduur van een websitebezoeker zijn o.a. zaken die óók Google belangrijk vindt. En als je dit goed hebt geregeld, word je sneller beloond met een plekje hoger in de ranking!

 

 9. Mobielvriendelijkheid

Steeds meer mensen zoeken informatie op via hun smartphone. Daarom is de mobielvriendelijkheid van je website erg belangrijk. Dit houdt o.a. in dat je werkt met een responsive design, een te klein lettertype vermijdt en ervoor zorgt dat het eenvoudig is voor de gebruiker om op knoppen te klikken. Vergeet ook niet om te testen of de website snel genoeg laadt.

In de tool Google Search Console ontdek je of je website dit al is en ontvang je handige tips om de mobielvriendelijkheid te verbeteren als dit nodig is.

online-vindbaarheid-mobielvriendelijke-website

10. Die perfecte SEO-titel, hoe schrijf je ‘m?

Een geoptimaliseerde SEO-titel kan ervoor zorgen dat je pagina hoger in Google komt en er meer mensen op klikken. Hoogste tijd om jouw SEO-titels te optimaliseren! Wij delen een paar handige, direct toe te passen tips:

✅ Zet het zoekwoord vooraan in de titel
✅ Wek de nieuwsgierigheid op
✅ Zorg ervoor dat de titel niet langer is dan 60 tekens
✅ Gebruik getallen in de titel (mensen houden van lijstjes)
✅ Let erop dat ‘home’ niet automatisch terugkomt in de titel

11. Duplicate content

Dit is een echte no-go op SEO-gebied ⛔

Duplicate content! Heb jij er al eens van gehoord? Het houdt in dat dezelfde content op meerdere plaatsen op het internet terug te vinden is. En dat is een echte killer voor SEO.

Denk aan pagina’s op je eigen website die grotendeels dezelfde tekst bevatten. Maar het kan ook zo zijn dat jij een product verkoopt van een bepaalde leverancier en de exacte productomschrijving hebt gekopieerd.

Doe dit niet! Zoekmachines houden niet van duplicate content en daar word je voor gestraft.

Onze tip: zorg er altijd voor dat je content uniek en origineel is. 🙌

 12. Interne links

Neem jij dit al mee op je website? 💡

Een belangrijke pijler voor SEO is het gebruik van interne links. Dit zijn links die verwijzen naar een pagina binnen dezelfde website.

Interne links zorgen ervoor dat zoekmachines jouw website beter begrijpen en hierdoor kan de pagina-autoriteit toenemen. Zet de link onder een relevant zoekwoord en link vooral naar belangrijke pagina’s.

Online marketing tips | Social media

 

1. Tips voor succesvolle Instagram Stories

Je kunt niet groeien, als je niet weet hoe! 👉 Dit is tip 1 om succesvolle Instagram Stories te maken. Bekijk je statistieken en test verschillende dingen zoals content, schrijfstijl, call to actions etc. om erachter te komen welke content het meest relevant is voor jouw doelgroep.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Tip 2: Voeg relevante hashtags en locaties toe aan je Stories. Als personen zoeken op locaties, zien ze jouw stories ook. Dit werkt vooral goed als je een reis- of food-instagrammer bent. Bij hashtags geldt: denk na over wat het onderwerp is van jouw Story en gebruik dat als hashtag. Vermijd heel populaire hashtags.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Tip 3: Post frequent! Het klinkt logisch, en dat is het ook. Als jij vaak (en eventueel op vaste momenten) Stories maakt, verschijnen ze ook vaker vooraan in alle Stories.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Tip 4: Maak gebruik van de stickers van Instagram. Hiermee kun je het engagement verhogen en dat is wat je wilt. Stel vragen, maak een quiz of laat volgers tussen A en B kiezen.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Probeer het eens uit én check vervolgens in je statistieken wat werkt voor jouw doelgroep.

2. Volgers verwijderen op Instagram

Welke profielen kun je het beste verwijderen?⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Profielen die héél veel andere mensen volgen, maar zelf bijna geen volgers hebben.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Profielen zonder een profielfoto of posts.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Profielen waarvoor jouw content/product/dienst op geen enkele manier relevant is.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Door deze profielen te verwijderen, verschijnt jouw content niet op hun feed, maar juist op de feed van profielen die wél interessant zijn voor jou en die eerder liken of reageren op jouw content. Dit verhoogt het interactiepercentage van je berichten en stories en dat beloont Instagram door deze vaker te laten zien.

3. Instagram account checklist 

Is jouw Instagram account optimaal ingericht? Let’s check it out!

✅ Een representatieve en persoonlijke profielfoto

✅ Relevante zoekwoorden in je Instagram naam en biografie

✅ Call to action die leidt naar je website of andere belangrijke pagina

✅ Voldoende contactmogelijkheden (e-mail, telefoonnummer)

✅ Highlights die in één keer duidelijk maken waarmee jij je doelgroep helpt

 

4. Spreek in de taal van je ideale klant

Dat kan alleen als je je echt goed hebt verdiept in je ideale klant! Heb jij dat al of valt hier nog iets te verbeteren?

Waarom is dit belangrijk?

Door in de taal van je ideale klant te spreken, voelt hij zich meer aangesproken en grijp je sneller zijn aandacht. En dat is wat je nodig hebt om de ideale klant te wijzen op zijn of haar probleem en op de oplossing die je biedt.

Door je klant door en door te kennen, is het eenvoudiger om hem of haar centraal te zetten, in plaats van je eigen bedrijf (wat ondernemers toch vaak per ongeluk doen). Het gaat niet om jouw product of dienst, maar om het probleem van je ideale klant, hoe je dit kan oplossen en wat het resultaat is vóór deze ideale klant.

Redenen genoeg om vandaag nog in je ideale klantprofiel te duiken!

5. Je social media account laten groeien

Dé tip om jouw social media account te laten groeien?

Door zelf sociaal te zijn! 🤗

We zien het maar al te vaak gebeuren: ondernemers die content maken, het inplannen en dan verwachten dat er likes, reacties en nieuwe volgers uitkomen. Helaas werkt het niet zo en zul jij pas opvallen als je ook zélf betrokken bent met accounts die jij interessant vindt!

Hierbij een paar tips hoe je dit kunt doen:

💡 Deel posts van interessante accounts in je stories, vertel waarom je deze deelt en tag het account.
💡 Reageer zelf op goede posts en reageer ook altijd op ontvangen reacties.
💡 Reageer op interessante stories om betrokken te zijn bij je doelgroep.

 

6. Beter vindbaar op Instagram

Plaats je Instagram hashtags NIET in de comments! 🆕

Een lange tijd dachten we (bijna) allemaal dat je juist de hashtags in de comments moest plaatsen om beter gevonden te worden, dit is dus volgens Instagram zelf niet het geval.

Instagram heeft een tijdje terug een artikel geplaatst waarin zij tips geven om hoger in de zoekresultaten te komen én waarin zij aangeven dat je je hashtags juist niét in de comments moet plaatsen. Wat zegt Instagram:

✨ Gebruik zoekwoorden in je Instagram naam- en gebruikersnaam.
✨ Gebruik relevante zoekwoorden en locaties in je biografie.
✨ Plaats relevante zoekwoorden en hashtags in je captions. (en dus geen hashtags in de comments!).

 

online-marketing-tips-driedaagse

Online marketing tips | Google Ads

 

1. Count-down Google Ads advertenties

Een countdown-advertentie, kende jij het al? 👉 Je kunt eenvoudig Google Ads advertenties maken met een countdown-functie, ofwel een aftel-functie. Als jij bijvoorbeeld een korting weg wilt geven die één week geldig is, kun je hier eens mee gaan testen. Het zorgt voor een urgentie-gevoel, waardoor potentiële klanten eerder kunnen overgaan tot een aankoop. Dit werkt vooral in de laatste paar dagen dat de aanbieding beschikbaar is. Hierbij het stappenplan:

1. Als je in de kop of beschrijving van de advertentie { toevoegt, krijg je automatisch 3 opties te zien. Één hiervan is ‘Aftellen’.
2. Klik hierop en er verschijnt een pop-up. Vul hier in tot wanneer de aanbieding loopt, geef de juiste taal op en klik op Toepassen.
3. Vul de zin aan met jouw aanbieding en je bent klaar!
Extra: als de aanbieding nog maar 1 dag geldig is, verandert ‘dagen’ automatisch in ‘dag’. Daarnaast stopt de advertentie automatisch na afloop van de opgegeven einddatum.

2. Google Ads maandbudget

Voorheen kon je een dagbudget aangeven per campagne of een gedeeld dagbudget voor meerdere campagnes. Nu kun je ook het maximale bedrag invoeren dat je per maand wilt uitgeven. Het budget wordt dan gelijkmatig over de maand verspreid en de dagelijkse uitgaven variëren op basis van verkeer en kwaliteit.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Het is handig om voor het maandbudget te kiezen als jij of het bedrijf waarvoor je Google Ads inricht werkt met een maandelijkse financiële begroting of meer zekerheid wilt over de maandelijkse uitgaven.

3. Leadformulieren Google Ads

Grote kans dat het je nog onbekend in de oren klinkt. Logisch hoor, want Google Ads is sinds kort bezig met het uitrollen van deze nieuwe feature. Daarom kan nog niet elk account hiervan gebruik maken en kan het zo zijn dat je nog even geduld moet hebben voordat jij ermee aan de slag kunt gaan. Wij leggen je alvast uit wat het is en wat je ermee kunt doen.⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Wat is het?⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Het nieuwe leadformulier van Google Ads is een extensie. Je zult hem dan ook onder extensies vinden en daar kun je de extensie bewerken naar wens. De extensie komt, net zoals andere extensies, onder de advertentiebeschrijvingen te staan.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
👉 Wat kun je ermee doen?⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Veel! Je kunt kiezen uit verschillende CTA’s zoals ‘Nu aanmelden’, ‘Abonneren’ en ‘Offerte aanvragen’ en vervolgens kun je een extensietekst toevoegen van maximaal 30 tekens. Het leadformulier bestaat uit een kop, bedrijfsnaam en beschrijving. Daarna geef je aan welke informatie je wilt vragen, voeg je je privacybeleid toe en kun je zelfs een achtergrondafbeelding kiezen.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Met deze extensie kun je het eenvoudiger maken voor je doelgroep om bijvoorbeeld informatie op te vragen of om iets te downloaden. Vervolgens kun je deze leads gebruiken voor bijvoorbeeld e-mailmarketing.

4. Automatische biedstrategieën

Laat je niet verleiden door de automatische biedstrategieën van Google Ads, want er zijn een paar zaken waar je op moet letten.

Bij een automatische biedstrategie stel je alleen een budget in en de rest beheert Google. Natuurlijk probeert Google ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk conversies of klikken krijgt, maar als je deze strategie vanaf de start van jouw nieuwe campagne instelt, zijn er geen resultaten beschikbaar waarop Google de strategie kan baseren.

Wij raden daarom aan om te beginnen met een handmatige biedstrategie, waarbij je biedingen zelf instelt en zo controle houdt. Als je genoeg resultaten hebt behaald, kun je gaan testen met automatische biedstrategieën.

5. Uitsluitingszoekwoorden

Grote kans dat er zoekwoorden zijn waar jij met jouw bedrijf, product en/of dienst juist niét op gevonden wilt worden.? Voeg dan uitsluitingszoekwoorden toe binnen Google Ads. Je kunt ze toevoegen op advertentiegroepniveau of campagneniveau. Zo maak jij jouw Google Ads campagnes gerichter én relevanter! 

online-marketing-tips-driedaagse

We updaten deze lijst met online marketing tips regelmatig. Wil je als eerste op de hoogte zijn? Volg ons dan via Instagram! Daar delen we elke week meerdere handige tips die jou helpen met de online marketing van je bedrijf.

Nogmaals, succes!

Klaar voor de start? Af! 

Start direct met het online vindbaar maken van jouw bedrijf voor meer nieuwe klanten vanuit je online kanalen.

×

Hey!

Klik op support om direct naar WhatsApp te gaan of mail ons via contact@onlinemarketingzelfdoen.nl

× Hulp nodig?